حوار مع صديقى الملحد


"حوار مع صديقى الملحد"كتاب لدكتور مصطفى محمود. بيحاول يقنع فيه صديقه الملحد اللى معاه دكتوراه من فرنسا بوجود الحالق و بيرد فيها على الاسئله العلمية الجدالية اللى سألهاله.بجد الكتاب تحفة قريته زمان وانا صغيرة فى اعدادى.ايامها كانت فى اسئلة بتدور فى دماغى بخصوص الدين و مش كنت لاقيالها اجابة مقنعة زى مثلا (لو كل حاجة ليها اللى خلقها فمن خلق الخالق؟)و العياذ بالله اسئلة زى دى كتير كنت بستغفر ربنا بعدها و اقول اكيد عقلى الصغير مش هيستوعبلها اجابة بس بجد مع الكتاب ده لقيت اجابات كتير مقنعة للى خطر على بالى واللى ماخطرش.من يومين لقيت الكتاب ده تانى و لقيتنى بقراه تانى و قعدت افكر اننى ادّيه لسمر عشان انا حكيتلها عليه و بعدين قلت ان احسن طريقة اوصل بيها الكتاب لناس كتير هى البلوج. و قعدت افكر اكتب انهو فصل فى الآحر قلت يمكن الناس ماتبقاش عايزة تقراه من قبيل انه بلا وجع دماغ او انه مش وقته او انا مؤمن بما فيه الكفاية...فى الآخر قلت انزل المقدمة دى و نازل معاها الاسئلة اللى جاوبها و حسب ردودكم احدد اذا كنت اكتب انهو فصل او ماكتبش خالص كل دة حسب اصواتكم لغاية آخر الاسبوع (كل واحد يقول رقم السؤال اللى نفسه يعرف اجابته)( الموضوع ده بيفكرنى باتصل ب 0900) المهم انا رغيت كتير فكفاية كده و اقولكوا الأسئلة

1-لم يلد و لو يولد (اذا كان لكل خلق خالق فمن خلق الخالق)

2-اذا كان الله قدر علينا افعالنا فلماذا يحاسبنا؟

3-لماذا خلق الله الشر و المرض و الاسلحة....؟

4-و ما ّنب الذى لم يصله القرآن(كمن فى الغابات و الحراش)؟

5-الجنة و النار(كيف يعذبنا الله و هو الرحمن الرحيم على ذنب محدود فى الزمن بعذاب غير محدود فى الابد و ماذا نساوى بجانب عظمة الله حتى ينتقم مننا هذا الانتقام)؟

6-هل الدين افيون يخدر الفقراء و المظلومين ليناموا على ظلمهم و فقرهم و يحلموا بالجنة فى حين يثبت الاغنياء على غناهم باعتبار انه حق و نا الله خلق الناس طبقات؟

7-حكاية الاسلام مع المرأة(تعدد الزوجات-بقاء المرأة فى المنزل0الحجاب-الطلاق فى يد الرجل- الضرب-الهجر فى المضاجع0 ما ملكت ايمانهم-الرجال قوامون-نصيب الرحل مضاعف فى الميراث)

8-الروح (مادليلك على ان النسان له روح و يبعث بعد الموت و انه ليس مجرد جسد ينتهى الى التراب و ماذا يقول دينكم فى تحضير الارواح؟)

9-الضمير(تتكلمون عن الضمير بتقديس كما لو انه مطلق مع انه احد المصنوعات الاجتماعية و تتغير احكامه و ضوابطه وفق المصالح القيمة التى تفيد نقول عنها خير و التى تضر نقول عنها شر)

10-هل مناسك الحج وثنية؟

11-لماذا لا يكون القرآن من تأليف محمد؟

12- لماذا لا يكون القرآن مؤلفا على وجه العموم؟

13-شكوك ( قول ان القرآن غير متناقض فما بالك بلآية "فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر" و "و ما تشاؤن الا ان يشاء الله" و امثلة اخرى

14-موقف الدين من التطور(عليك ان تثبت ان خلق الانسان جاء على طريقة جلاجلا امسك الخالق بقطعة الطين ثم عجنها بيده و نفخ فيها فأذا هى آدم مع ان كل علوم التطور تقول ان آدم جاء نتيجة سلسلة من التطورات الحيوانية السابقة)

15-كلمة لا اله الا الله ( الستم تبالغون فى استخدامها و كأنها مفتاح كل باب و هل انجو من العذاب اذا قلتها اذن فلا اله الا الله .هل انتهى الأمر؟)

16-كهيعص (تلك الحروف التى لا تفهمون لها معنى فى القرآن)

17-المعجزة ( كيف يجوز للرب الرحيم الذى تصفونه بأنه رؤوف ودود كريم ان يامر نبيه و خليله ابراهيم بأن يذبح ابنه)

18-معنى الدين ( انا اكثر دينا من كثير من دعاتكم فأنا لا اؤذى احد و لا اسرق و لا اقتل و لا ارتشى و لا اكذب ... الا تقولون ان الدين معاملة)

19- فزنا بسعادة الدنيا و فزتم بالأوهام



الكتاب كده خلص و اكيد كان هيبقى احلى لو قريتوه كله على بعضه .

هناك ٣١ تعليقًا:

KoMy يقول...

ya salam 3aleky ya sara
bgd ana kan nfsy 22ra elktab dh mn zamaaaaaaaaan bs ana msh mohtam be el2raya awi
ana bsra7a 3awzek t7ty elktab kolo
bs haswat llfasl elawl(1)

ومن الشباك يقول...

طب ينفع تحطي على الاقل اجابات للاسألة دي
:$:$:$:$:$:$:$:$

اقولك حاولي ترفعي الكتاب كله على النت لو تعرفي

:D:D:D:D

طلباتي كترت عارف

==========

او ريحي نفسك وقوليلي اشتريه منين

محمد شبل

نهى جمال يقول...

الكتاب فعلا رائع ويستحق قراءته

مصطفى محمود ليه كتب كتيرة تستحق وبتجاوب على أسئلة قد تبدو عادية لكن بتحيرنا كتير

ليه برده رحلتي من الشك للايمان

وما وراء بوابة الموت

يستحقوا القراءة هما كمان
شكرا لكِ على الموضوع

sa'7so'7te يقول...

ya komy
so2alak harod 3aleh law kan aktar elnas 3ayzah
we ensha2alla law shoftak yoom elnatega haddeholak bs fakarne 2ablaha

sa'7so'7te يقول...

mn elshebak
da enta raye2 awe akteb elegabat da eh da ana 3alabal maktebha yekon sha3rak ebyad
e'7tar so2al we ana hakteb elchapter da mn elktab
2amma be'7sos teshtereh mnen f de 7aga ma3rafhsh la2en da mn zaman
momken t3mel search 3an elktab 3ala elnet
we bardo 2olle rakam so2al el2awwal

sa'7so'7te يقول...

noha gamal
shaklek bete2relo zayye la2ennek matalabtesh rakam so2al f mar7ab ya zomol ana besara7a makammeltesh re7la mn elshak lel2eman la2nne mastaray7tesh le2eslobo awe bs momken a7awel 22rah tane
3moman thnx leraddek

ومن الشباك يقول...

هو كل سؤال بشابتر لوحدخ؟؟؟؟
:O:O:O:O:O

انا مفكر نظام سين سؤال جيم جواب

انا هحاول ادور عليه لان في موضوع بجهزه بحاجة قريبة من اسألة الكتاب

وانا استحالة ارضى اخليكي تكتبي شابتر يعني :):):):):):)

انا هحاول اشوف الكتاب

شكرا لردك

Unknown يقول...

ممم
أنا قرأت مُعظم الكتاب

هو جميل وحلو وكل حاجة بس مُشكلته من وجهة نظري إنه بيحاول يجاوب على كل شئ بعقلانية شديدة .. وده أحياناً ممكن بصورة أو بأخرى يؤدي إلى فساد التفكير أو سوء الإستدلال والوصول للنتئاج

بس مفيش مانع نستفيد بيه ونقراه
:)

sa'7so'7te يقول...

amr
ezzayak elawwel?
be'7sos enno bayrod 3ala el2s2ela be3aklaneyya shdeda f da tabe3e la2enno beyekne3 mol7ed
we elmol7ed da mash mo2men bewegood allah mn 2asaso we beyo2men enno kol 7aga 2amet 3ala 2asas 3lme f kan lazem elrad 3aleh yekon mn nfs el2slob el3elme

Trick يقول...

يارت ياشباب لو الكتاب يترفع على النت
واكون شاكر جداااا

sa'7so'7te يقول...

wallahi ya trick ana kont nawya arfa3 mnno chapter belkter bs elrdod 27batetne we eddet elktab lesadek leyya .bs 3moman lamma elktab yerga3 momken bardo annazel mnno shewayya we mersee 3ala raddak

غير معرف يقول...

على فكرة الكتاب شكله حلو اوى وانا بشكرك لانك هاتخلينى اقره ابقى اديه

لسمر علشان اقراه اذا سمحتى



وتحياتى ليكى

sa'7so'7te يقول...

sosa
mn 3enayya 2awwl malketab yerga3 haddeh lesamar teddeholek we ta7eyyate

Zika يقول...

انا ماليش دعوه انا عايز الكتاب
وكمان عايز الردود بتاعة الدكتور مصطفي
انا دماغي لفت دلوقت وربنا يهديني واعرف انام
عاوز الكتاااااااب

just me يقول...

الخلق من مخلوقات الله وما ينطبق على المخلوق لا ينطبق على الخالق
واليكم مثال " ولله المثل الاعلى "
اذا قام احد منكم بصنح انسان الى ذكى جدا , والانسان الالى مكون من دوائر الكترونية وكهربية , هل يصح ان يسال هذا الرجل الالى اين الدائرة الالكترونية فى الرجل الذى صنعنى ؟؟؟ اكيد لا يصح لان تركيب الانسان الالى مختلف تماما عن من صنعه وهنا لا يصلح القياس

just me يقول...

الانسان مخير وهو مسير فى اختياره
فالانسان مخير بين فعل الحسنات او السيئات مخير بين اتباع اوامر الله او مخالفتها
لكنه مسير فى رزقه فى قدرة فى زواجه فى كل الامور القدرية
الزمن من مخلوقات الله ولذلك فان الله لا يحده زمان
فلا يصح ان نقول ان الله له ماضى وحاضر ومستقبل
لذلك فان الله يعلم ان فلان سوف يعمل صواب فى حياته ام خطاء
واليكم مثال " ولله المثل الاعلى "
اذا قام احد منكم بقراءة رواية تحكى قصة حياة بطل
انت فى اول الرواية تستطيع ان تقلب الصفحات وتعرف مستقبل البطل فى الرواية
زمن الرواية لم ينطبق عليك فتستطيع ان تعرف ماذا عمل فى الماضى"ما قراءته "او الحاضر " ما انت تقرءاه الان " او المستقبل ما لم تصل اليه بعد

just me يقول...

خلق الله الشر والمرض والاسلحه كابتلاء
فيعرف من يتبع اوامر الله ومن يكفر بها لانه ابتلى
وفى الاثر" قبض الله قبضتيه وسال ادم ان يختار بينهما فاختار ادم قبضة الله عز وجل اليمنى " وكلتى يد الله يمين " ففتحها الله عز وجل واذ بها الاعمى والمريض والاعرج فسال ادم ربه تعالى ما بال هولاء فقال حتى يرهم كل ذو صحة فيشكر نعمى عليه
لكن سيقول البعض وما ذنب هولاء
الحياه فى حد ذاتها هبة من عند الله فالله وجدك من عدم لذلك يعطيك الهبة بالشكل الذى يريده
واليكم مثال " ولله المثل الاعلى "
اذا قمت باعطاء عادل مبلغ من المال هدية = 100 جنيه
واعطيت مدحت مبلغ من المال هدية ايضا 200 جنيه ليس من الادب ان يقول عادل ان خالد ظلمنى واعطانى 100 واعطى مدحت 200

just me يقول...

لا ذنب على من فى الغابات لان الاصل فى الاسلام والثواب والعقاب ان تصله الرساله
وكان الصحابة عندما يريدون فتح بلد كانوا يامروا بارسال رسول الى البلد يعرض عليهم الاسلام ويشرحه لهم
فليس من المعقول ان يعذب الله اناس لم يبلغهم احد
لكن المعروف ان الله ارسل لكل قوم رسول من بينهم

just me يقول...

كما انه يعذب الذنب المحدود بعقاب غير محدود فانه ايضا يثيب العمل الصالح المحدود بنعيم غير محدود
فالفرصة متكافئة بين من يريد ان يعمل صالحات ومن يريد ان يعصى الله
فهذه الدنيا دار عمل واختبار والجزاء فى الاخرة

just me يقول...

الدين لم يأمر بان يسكت المظلوم عن حقة بل جعل من يموت دفاعا عن حقة فى مرتبة الشهيد
ولكن فيما يتعلق بالرزق وانه هبة من عند الله فانها حقيقة يمكن واقعية قبل ان تكون ايمانية مسلم بها
فانت ترى انسان يسعى فى الدنيا ويكافح فيها ياايديه واسنانة ولكن رزقه محدود كما قدر الله له
وتجد اخر الدنيا تاتيه دون مجهود واخر يجد كنزا فينقلب حاله فى لحظة
وايهما اكثر طمئنينة للنفس
ان يعلم الانسان ان زرقة مكتوب عند الله وكل ما يحتاجة ان يسعى كى يناله
ام ان يظل الانسان حاقدا على غيرة ويظن ان ما فى يد الناس من الممكن ان يكون فى يده بالنصب والاغتصاب
اذا علم كل شخص ان ما اصابه ما كان ليخطئة وما اخطأة ما كان ليصيبة سوف ينام كل منا مرتاح البال

just me يقول...

المرأة لم تهان ابدا فى الاسلام بل اعطاها حقا عظيما ورد اليها كرامتها فى زمن كانت المراة سلعة تباع وتشترى من اجل المتعة
الاسلام لم يامر بان تظل المراه فى المنزل بل نجد " روفيدة " اول طبيبة فى الاسلام والتى كانت تعالج جراح المسلمين فى الغزوات
والسيدة عائشة التى كانت تروى الحديث وكانت بيتها منارة علم
واسماء التى كانت مرسالا لسيدنا محمد وابو بكر وكانت تمدهم بالطعام وهما فى الغار ........الخ الخ
الحجاب لم يكن ابدا ظلما للمرأة فهل ان تصون جمال المرأة وان تكون رمزا للطهر والعفة اهانة لها
ايهما افضل ان تسير المراه فى الشارع تثير غرائز من فى الشارع ام ان يعاملها الناس كاخت لهم وام وبنت
انظروا الى نساء الغرب فقد اصبحن عبيدا للجمال وعندما يكبرن فى السن يفعلوا المستحيل من اجل ارجاع ولو جزء من مليون من الجمال الذى تعودت ان يعاملها الرجال بلطف من اجله
وضع الطلاق فى يد الرجل لانه اكثر تحكما فى اعصابة من المراه , المراه بطبيعتها انفعالية ذات مشاعر مرهفة وكثير من قراراتها تكون بطابع انفعالى فكون الطلاق فى يد الرجل هو فى الاصل محاولة لتماسك الاسرة والحد من حالات الطلاق فى حالات الانفعال
ولكن مع ذلك اعطى الاسلام الحق للمراه ان تظلق نفسها او ان تطلب الطلاق وحديثا طبق قانون الخلع " وله اساس اسلامى " ولكن لاحظوا ان عدد كبير من النساء طلبن الخلع لاسباب تافهة " زوجها بشخر - زوجها مش عايز يشترلى لها كلب لولو - زوجها بخيل ومش عايز يشترى لها بالطو فرو ب 25 الف جنيه وهكذا

just me يقول...

اذا اراد اى شخص ان يتاكد ان فيه روح يتى بكباية من الزجاج ويكتشف الفرق بينه وبينها ولماذا هو يتمتع بخصائص حيوية لا تتمتع هى بها
ايضا ما يحدث فى الحلم وما يراه الشخص وعينه مغمضة عن طريق الروح
وكيف ان الجنين فى بطن امه فى المرحلة التى تنفخ الروح فيه " اعتقد 3 شهور من الحمل " يتغير حاله من كتله من اللحم ساكنة الى جنين يتحرك ويصدر بعض الافعال المنعكسة مثل فتح الفم وحركة العين
اذا كان ليس هناك بعث بعد الموت فان الحياة سوف تكون مرتع للظالمين فكل شخص سوف يرتكب الاثام وينهب حقوق الاخرين دون رادع له
ما يتعلق بتحضير الارواح ما هو الا خرافة بعد الموت تذهب الروح الى خالقها فى البرزخ لكن ما نراه من تحضير الارواح اساسه هو ان بكل مولد انسان يولد معه قرين من شياطين الجن يصحبه حتى مماته يوسوس اليه ويغويه
فاذا مات الانسان ظل قرينه هائما فى الارض الى ان ياتى اجله فما يحدث من تحضير للارواح ان يحضر قرينة التى صحبته طوال حياته فيستطيع الاجابة عن اى سؤال يسال عن المتوفى لان يعلم جميع تفاصيل حياته

just me يقول...

الضمير ليس مطلقا بل انه يتغير بتغير المجتمع
لذلك اعطانا الله قواعد ومناهج تشكل الضمير , فاذا كان الضمير نتاج لما امر الله به فانه يكون شىء عظيم

just me يقول...

مناسك الحج اتتنا امر من عند الله وهى طقوس عبادة لله عز وجل
وليس كل ما يتوافق فى الاسلام مع شىء اخر يكون ردا علينا
فالوثنيين يصلون للنار ونحن نصلى لله فليس لذاما علينا ان نترك الصلاة
واليهود والمسيحيون لهم صيام
والهندوس يركعون للبقر ونحن نركع لله وهكذا

just me يقول...

هل القرءان الكريم مؤلف؟؟
القرءان الكريم به عدة اشكال من الاعجاز
اعجاز لغوى ولفظى لم يستطع احد ان ياتى بمثلة حتى من يحاولون ان يستهذئوا بالقرءان او يحرفوه يكون لهم اسلوب ركيك , بجانب ان سيدنا محمد لم يكن شاعرا
القرءان به اعجاز علمى رهيب سبق عصره بالاف السنين وسيدنا محمد لم يكن عالما فى مثل تلك الامور
مثل الاقرار بكروية الارض " والارض وما دحاها " و " مددنا الارض للناظرين " و " يكور الليل على النهار ويكور النهار على الليل "
الاقرار بان كلما صعد الانسان فى طبقات السماء العليا قلت نسبة الاكسجين
" فيما معناه " شبه الله الكافر بان صدره حرجا كمن يصعد فى السماء
الاقرار بان الارض نتجت عن الانفجار الكونى
" وكانتا الارض والسماء رتقا ففتقناهما"
ذكر مراحل تكوين الجنين
التنبوء بهزيمة الفرس على يد الروم قبلها بعدة سنين
تاكيد ان الجبال مهمتها حفظ توازن الارض "فيما معناه " " وجعلنا فى الارض جبالا ان تميد بكم "
والعديد جدا من اعجاز علمى فى القرءان يستطيع اى شخص ان يصل اليها
بجانب ان الله عز وجل عاتب سيدنا محمد فى مواقع عدة ولو كان سيدنا محمد هو من الف هذا القرءان ما كان ليذكرها

just me يقول...

من شاء قليؤمن " حرية الاعتقاد "
وما تشائون الا ان يشاء الله " التسيير فى المقدرات " والله اعلم

just me يقول...

نظرية دارون هى من اغبى النظريات العلمية والتى اعتمدت بشكل كبير على المشاهدة ومقارنة صفات الانسان بصفات القرد
ربما يكون دارون محقا فى ان اصله قرد " لانه يهودى "
لكن جميع البشر اتوا من نسل سيدنا ادم الذى خلقه الله بيده
وكما هو معروف فاننا " المخلوقات " لا بد لنا من خالق واذا كنا التطور الطبيعى للحيوانات فما هو اصل الحيوان الاول
ولماذ القرد هو الحيوان الوحيد الذى تطور
لماذا لم نجد فيل راقص بالية
او سنجاب طيار
التطور فى الحيوانات يحدث فى الصفات الهيكلية مثل الفيل اصله الماموث الفيل ذو الشعر الكثيف والنابين الطويلين جدا
والحصان كان فى الاصل اصغر حجما ورجلية الامامية اقصر من الخلفية
والافد انحدر منه اكثر من نوع من القطط البرية المتشابهة فى الشكل العام الخ الخ

just me يقول...

كلمة لا اله الا الله هى من اعظم الكلمات لانها اقرار بوجود وربوبية ووحدانية الله عز وجل
ونعم اذا قالها انسان نجا من عذاب جهنم لكن بشرط ان يقولها باقتناع
واذا اقتنع الانسان انه لا اله الا الله فانه سوف يتبع اوامرة ويجتنب نواهية وبذلك يلقى الله مطيعا له فيما امره وفيما نهاه

just me يقول...

كهيعص
هو قسم من عند الله بتلك الحروف
ويقال انها اجزاء من اسم الله الاعظم
عندما نذلت ايه " والارض اذا دحاها " لم يعلم المسلمون الاوائل انها دليل على كروية الارض
لذلك فان القرءان يفسر على توالى السنون والقرون
وما لا نجد له تفسيرا اليوم سوف يجده احفادنا باذن الله
وهنا مثل اجنبى يقول
take it or leave it
اذا وصلت لدرجة امنت بوجود الله فيها وببعث سيدنا محمد وان القرءان من عند الله فانه من غير المنطقى ان اشك فى جزء من اصل اقريت بحقيقته وبصحة وجودة

just me يقول...

هذا ابتلاء واختبار لسيدنا ابراهيم هل سوف يطيع ربه فى امر عزيز جدا على النفس وهو زبح الابن
وتجلت رحمة الله فى انه امر السكين ان لا تقطع لحم اسماعيل وعنما كان سيدنا ابراهيم يضرب بها الحجر كانت تقسمه نصفين
وتجلت عظمة الله فى الكبش الذى كان فداءا لسيدنا اسماعيل " ويقال ان الكبش هو القربان الذى قدمه سيدنا هابيل لله عز وجل وكان يرعى فى الجنة"

just me يقول...

الدين فى الاساس المعاملة ولكننا خلقنا فى الاصل لعبادة الله فمن عبد الله دون معاملة حسنة للناس فدينة ناقس ومن عامل الناس بالحسنى وانتقص حق الله عليه الا وهو عبادته فلا دين له