لحظات ضعف


اوقات بحس انى مش مهمة عند حد خالص و ان كل الناس اللى ماشية عايزة تقولى انها بتكرهنى

واوقات بحس انى مبسوطة و انى محبوبة وان الناس اللى ماشية بتضحكلى من حبها فيا
غالبا انا اللى عبيطة
بس انا فى الأوقات اللى بحس انى مش مهمة فيها عند حد دى بفسر كل تصرف على انه اهمال ..تغيير
ولما بعاتب حد على اهماله دا بيبئا حب فيه..يعنى انا هاجى اعاتبك ليه لو انت مش فارق معايا
وببئا مستنية ان اللى ادامى يقدر انى ببئا فلحظة ضعف وانى محتاجة انه يطبطب عليا ويقولى لأ طبعا انتى مهمة عندى
والله انا عبيطة و يضحك عليا باى كلمتين اصلا
بس للأسف مش لاقية حتى حد يضحك عليا
ممكن تكون قلة ثقة بالنفس فوقت معين
مش عارفة ليه فى اللحظة دى حسيت انى كان نفسى يبئا عندى أخ اكبر منى أوى...الموضوع بيجى فبالى بس بيجى على بالى اكتر لما احس انى برمى همومى على حد مش ملزم انه يشيل همى معايا
ممكن اقول فلان زى اخويا الكبير طبعا بس بنيجى وقت الجد الوقت اللى ببئا محتاجة اخويا دا جنيى ومبلاقيش حد..مش غلط منه بس غلط منى أنا...لانى بعتبره ملزم بكل واجبات الأخ
ربنا يعوضنى ان شاء الله بزوج يكون ليا حبيب واخ وصديق وكل حاجة
break

هناك ٩ تعليقات:

iman يقول...

أولا مبروك عليكي انتصارك على رغبتك في حبس أفكارك وحصولك على الحرية
أهلا بيكي في عالم المدونين
ثانيا هتكلم عن الجزء اللي قلتي فيه اننا ساعات بنرمي همومنا على حد مش ملزم انه يشيلها معانا..بين البشر اللي تعرفيهم فيه ناس قرايبك وناس جيرانك وناس زمايلك وناس معارف ناس وناس تعرفيهم وبس زي البياعين وبتاع اللبن والمدرسين وكده فيه من الناس دول مجموعة هما أصدقائك دول بقى هما اللي بيشيلوا همومك هما مش ملزمين هما عايزين زي مانت صديقة لناس وبتسمعيهم وتشيلي معاهم من غير ملل فيه ناس بيسمعوكي ويشيلوا معاكي..اوقات بكون بحكي لحد عن مشكلة او حاجة وبسكت في النص وافكر انا بقول ايه وجعت دماغه وهو اصلا مش فاهم حاجة تقريبا لا عارف بتكلم عن مين ولا مين سبب لمشكلة..و صديق اه بس ده ميدينيش الحق اتقل عليه كده..بيطلب اني اكمل ويمكن يزعل لو قلتله اني حاسة اني بحسسه بالملل..الاصدقاء بيسمعوا بعض عن طيب خاطر لانه هييجي يوم يحتاجوا لحد يسمعهم ومحدش بيمل من حد الا لو مكنش بيحبه.. اشكي زي ما تحبي وكوني مستعدة انك تسمعي شكوى من اي حد في اي وقت حتى لو كنتي انتي نفسك حزينة
طولت عليكي اوي..زهقتي مني؟همشي اهه ربنا يوفقك

break يقول...

الله يبارك فيكى يا ايمان
وشكرا على اهتمامك بجد
انا واثقة ان اصحابى عندهم استعداد يسمعونى لو انا مضايقة
بس انا مبئتش احب اتقل على حد
مع انى اكيد فاقرب مرة هكون مضايقة هتلاقينى بحكى بردو عشان مبعرفش اسكت
وانتى مطولتيش ولا حاجة انا اتبسط انك رديتى عليا جدا
ومفيش حد بيزهق من اصحابه

غير معرف يقول...

لا فى
لما يكون اصحابها زيك كده
سيبك بقى منك وخلينا فى الموضوع
احساسك ده مش عدم ثقه فيكى انتى بس ده عدم ثقه فى الى حوليكى كمان مش عارفه ليه ساعات بحس انك مش مقتنعه ان فى حد ممكن يكون خايف عليكى بجد وجايز اهماله ليكى ساعات من حبه فيكى جايز ميكونش ده الى واصل لك بس ده ممكن يكون احساسه

اما بالنسبه لحكايه الاخ الكبير
انا كمان كان نفسى يكون ليا اخ اكبر منى مش عارفه ليه حاسه انه كان هيشيل عنى حاجات كتير قوى هى صحيح مكانتش هتتعبه بس هتريحنى
اكيد كنت هحتاج رأيه فى حاجات كتييييييير

break يقول...

ميرسى على ذوقك يا لوزتى
انا عرفة انه من ورا قلبك وانك مش ممكن تزهقى منى ابدا
بس مفيش حاجة اسمها ان حد يهملنى من حبه فيا
دا يبئا استهبال
وربنا يرزقك انتى كمان بزوج يعوضك عن الأخ بعد عمر طويل ان شاء الله

غير معرف يقول...

مالكم يا جماعة فيه إيه بس يا دكتورة

أولاً اهم حاجا تكون ثقتك في ربنا كويسة وطالما زادت ثقتك في ربنا هتزيد ثقتك في نفسك حاولي برضو انك متثيقيش في كُل اللي حواليكي ودا وجهة نظر شخصية

لكل شخص سيكولوجية خاصة فمنا اللي بيحب انه يبأى وحيد ويدمع ودموعه تنزل بينه وبين نفسه زيي واقرب صاحب ليا بيكون قلمي وورقي وبس وبقدر اعبر ولو بمجرد كلمات بسطية او ركيكة عن اللي جوايا

أقرب صديق واحسن حبيب للقلب هو القرأن الكريم وبجد والله لما تحسي بحاجا زي دي روحي ليه على طول وبعديه طبعا قلمك وأورقاك وفرغي مشاعرك بس اعرفي ان الزمن هيشغلك مهما كانت الصداقات انا خسرت اصدقاء عُمري بجد واكتشفت انهم مش بيحبوا الا مصلحتهم رغم اني كنت اكتر من اخ ليهم وكنت بحفظ كل اسرارهم فجأة اتخلوا عني وقالوا اني بعطلهم واني بايع الدنيا باللي فيها ومنهم اللي اتغر بنفسه وبكليته وانا مبحبش الغرور أبداً ومنهم اللي بيتكلم من ورايا وكدا فأنتي يا اختاه لو لقيتي الصديق الوفي حاولي متفرطيش فيه احنا في عالمنا عاملين زي الشجرة واصدقائنا وأحبابنا أوراق في الشجرة دي ودائماً ما تسقط ورقة وتذبُل زهرة


بس الصديق الوفي بيتعرف من المواقف الحرجة بجد وهتقدري تختاري والله

وربنا يوفقك يارب في الكُلية ويحميكي ويمنحكـ الطمأنينة ويحققلك كل أحلامك

وعسوا ان تكرهوا شيئاً وهو خير لكم

فمتخليش اي هواجس تتخلل لنفسيتك وتتملكك انا عانيت قوي فترة صراع نفسي رهيب وصلت بيا للتناقض في كُل حاجا بس تخطيتها الحمدُ لله ودعواتي ليكي يا أختاه

وكويس انك اتكلمتي وفضفضتي

حماكِ الله

سلام عليكم

break يقول...

دكتور محمد البرى
حضرتك شرفتنى بجد
والبوست دا كان ففترة مكتئبة فيها شوية وان شاء الله مش هرجع كدا تانى
بس انا مش معاك فان الواحد ميثقش فى اللى حواليه
مش معنى ان حصل موقف معين مع ناس معينين تبئا قاعدة عامة
والحمد لله انا بثق فى الناس جدا
ونورتنى مرة تانية

sanfora يقول...

mesh ya3ne 3eb 3aleke yekon 3andek 5 as7ab 2asde 5 2marat 2arfenek leil 9 nhar 2a3den 9 m3skaren 3andek f elbet 9 t2ole mafesh 7ad a7kelo ya she7'a dante haryana ra3'Y 9 9ag3alna dma3'na 9la hia tlakek 9 ba3den kan f 7a2e2a mesh 3aizen n2olek 3leha ente aslan mesh sa7betna e7na la2yeenek 3la bab elkolia

sanfora(with all her love for you)

break يقول...

sanfora
3la el2a2l ana l2ene 3la bab elkolia
a7san mn elle l2oha 3la bab gam3
thanks nody

sanfora يقول...

b2a ana 3asra 3la nafse lamona 9 barod 3aleke ya marmar 9 ba22olk 7agat kamela 3shan arfa3 mn ro7k shoioa t22ome te3mle keda 9 tefda7ene 9rak 9arak ya basha 9 elestad kbeeeeeer



sanfor(mn 22dam bab elgam3)