من زمان و انا و صغيرة


فيروز.اد ايه بموت فيها. ساعة ما بتبدأ غنا تبتدى كل حاجة حواليا تختفى.زى ما اكون ريشة بتطير فى الهوا بتشوف كل حاجة حواليها بتصغر(زى ما اكون)

فى مرة كانت واخدانى الجلالة و اعدت اسمعلها.كانت اغنيتها بتقول "زمان وانا وصغيرة كان فى صبى يجى من الاحراش......" وبس دة كل اللى سمعته او كل اللى استوعبته و سبتنى من جو الدراما دة و قلبت على قناة الكوميدى عندى و كل اللى علق فى دماغى هو "و انا و صغيرة" و اعدت افتكر الحاجات الغريبة اللى كنت بصدقها و انا صغيرة او اللى كنت مؤمنة بيها

اول حاجة خبطت فى نافوخى كان يوم ما عرفت فى الحضانة ان لو الانسان دعا بأى حاجة ربنا يستجيبله.يومها .. روحت من الحضانة و شمرت اكمامى و استحميت أأأأ قصدى اتوضيت بذمة و قال رايحة بأه اصلى و صليت ركعتين قريت فيهم كل اللى حافظاه-غالبا كان سورة الاخلاص و سورة المسد- لأ و جودت لغاية ما بأه صوتى نشاذ.وكل دة عشان ابقى قدمت بالسبت ييجينى الحد و فى آخر الصلاة رفعت ايدى و اسمع الدعاْ -مش عايزة تريقة-

"يا رب تنزللى بطيخة من السما".....

و لما فضلت مستنية كتير عرفت ايه الغلطة.

"طب يا رب تنزللى بطيخة من السما دلوقتى"

و قعدت لغاية ما زهقت . ان تنزل بطيخة أبدا طب حتى خوخة برضه لأ. قمت جاية مسلمة من الصلاة و انا بفكر ان يا رب الاستاذ اللى قاللى كدة يدخل النار..الكداب هه

بعد ما هديت شوية قلت يمكن انا اللى طماعة ازاى يعنى اتوقع ان البطيخة هتنزل من السما. وكمان بطيخة يخرب بيت الطمع..قمت و صليت تانى و بنفس السور الكتيرة أهو قلت ادعى بأه حاجة معقولة شوية و رفعت ايدى برضة و اسمع المنطقية

"يا رب يا رب بابا يجيب مانجة و هو جاى"

شفتوا المنطقية اظن اكتر من كدة مش هتلاقوا....وطبعا بما اننا مش موسم مانجة خالص و بما ان بابا لسة مبيعرفش يخترع مانجة قعدت افكر فى انتقام مناسب من الاستاذ دة......و لغاية ما كبرت فضلت شايلة الموضوع ده فى سرى.بلاش اورى هبلى للناس

لغاية ما عرفت ان مش انا لوحدى اللى كده يعنى مثلا عرفت ان واحدة صاحبتى كانت متأكدة انها هتطلع نبى ما تفهمش ليه بس كانت واثقة ان ده هيحصل و يوم ما عرفت ان سيدنا محمد (عليه الصلاة و السلام)آخر الرسل و الانبياء ما صدقتش وقعدت تسأل المس اذا كانت متأكدة من كلامها ده.طب عندك اثبات مادى طب.....لغاية ما اقتنعت فى الآخر و قعدت يومين مقهورة و بعدين نسيت اساسا

و واحدة تانية وهى صغيرة صدقت ان دول مش باباها و مامتها و انهم لقوها على باب جامع. ألذ حاجة انها اول ما سمعت كدة من اختها الكبيرة سابت الخناقة اللى كانوا بيتخانقوها و جريت تلم هدومها فى شنطة و نزلت لآخر الشارع و لما مالقيتش حتة تروحها رجعت تستنى على سلم بيتهم لغاية ما الست و الراجل دول يرجعوا يقولولها آخرة الحوار ده ايه...بصراحة انا لو كنت مكانها ولا هيهمنى مادام قاعدة واكلة شاربة نايمة و مادام بيسيبونى اناديهم بابا و ماما فمش مهم الباقى - طبعا لما قلتيلها كده بصيتلى بصة معناها يخرب بيت التناحة.

و تالتة ورابعة و خامسة.كل واحدة فينا كان فيه حتة لاسعة فى نافوخها. والله مش عارفة لما كبرنا نسينا الحتة اللاسعة ديه و لا باقى نافوخنا اللى لسع.


from sarah with love


هناك ٢٢ تعليقًا:

Unknown يقول...

برضه وأنا صغير كنت بفكر زي صاحبتك إن أهلي مش أهلي :D

الأفلام العربي كانت بتأثر أوي !

ها ها ها

غير معرف يقول...

موضوع لذيذ جدا يا دكتورة .......
اعتقد سخسوختى او كهرمانة مش عارف
انا ممكن اخمن
بيقولوا قلب المؤمن دليلية
بس على الله يطلع صح علشان ميبقاش شكلى وحش
:)
اعتقد سخسوختى

الاطفال احلى فيهم براءتهم
وفكرهم الفطرى
اللى بيصدقوا اى حاجى تتقال لهم من مصدر المفروض انهم واثقين فيه
يعنى نقدر نقول الطفل بيكون فى مرحلة استقبال الاشارة فى المرحلة دى
ولاسف الاسرة غالبا مش بتستغل النقطة دى صح فانها ترسل اشارة تفيده لما يكبر او نقدر نقول اشرة لقناة اقرا والناس علشان لما يكبر اكتر ومشاكله تكتر يبقى عنده صورة واضحة وجميلة
انما للاسف الاسرة بتبث له اشارة القناة الاولى والتانية

انا يمكن ما افتكرشى حاجاة كتير وانا صغير رغم انى صب جدا انى انسى ذكرياتى
صعب بدرجة رهيبة كمان

بس يمكن كنت طفل مثالى شوية
فمليش مواقف كوميديا لاسعة من دى كتير
بس الى انا فاكره انى كنت بحب وانا صغير فوازير نيللى بطريقة فظيعة
طبعا مكنتش بعرف انطق اسمها صح
:)
لدرجة ان بابا وماما بيتريقوا عليا فى الموضوع ده لحد دلوقتى
:)
عموما لو افتكرت موقف من هرجع تانى

kahramana يقول...

صح يا د تاما هى سخسوختى
سارة يعنى سخسوختى

بس ايهدهكله يا سخسوختى طول عمرك قنوعة بطيخة و لما تفترى تقولى مانجة

حلو الموضوع يا سخسخ

اقوللكم على موقف ليا و انا صغيرة قال ايه بيقولوا انى كنت ندلة فيه طب انا هاقوللكم و انتو احكموا

بنت خالى اللى اصغر منى بسنة واحدة كانت دايما بتدوخ و ترجع و هى صغيرة
فكنت انا دايما و احنا بنلعب فى الشارع لما تجيلها النوبة اقوم لمة عيال الشارع كلهم حواليها و اقعد اسقف و اقول يمنى ايه يمنى عيط يمنى ايه يمنى ججع _ مكنت باعرف اقول رجع - و البت تبقى هتفطس لحد ماخالو ييجى ياخدها

طب ده فى حاجة

و كمان كنت فتانة و الغريبة انى مقتنعة انى باقول من غير ما اقصد فربنا مش هيدخلنى النار انا بقول و مش قصدة ان الناس تزعل هم اللى بيزعلوا من بعض لحد ما ربنا هدانى الحمد لله

اخر حاجة فاكراها بقى انى كنت دايما باخبى الحاجة من ماما و هى تقعد تدور عليها كتييييييييييير و فى الاخر تقول اللى هيلاقيها هاديله كذا او هاعمله مذا
اقوم انا اعمل نفسى تعبت فى التدوير اوى بقى و اطلعها و اخد الجايزة
كنت كل فترة كده اخبيلى حاجة و اطلع بقرشين بفسحة كده يعنى

و مع ذلك باعتراف الجميع انا كنت طفلة وديعة طبعا

break يقول...

كهرماااااااااااااااااااااااااانة
انتى لحد دلوقتى لسة فتانة يختى
فاكرة موضوع الجبنة من كام يوم ولا نستيه؟
واقولك انتى بتفتنى
تقوليلى دى مش فتنة
وعلى رأى المثل
رجعت ريما من عند بيت خالتها فمارينا
break

kahramana يقول...

انا قلت لطنط على الجبنة القديمة عشان انا كنت خايفة عليكى طب الناس تحكم

البنى ادمة ده بتاكل الجبنى القديمة
المش يعنى زى ما تكون بتاكل جيلى مانجة بهبللللللللل
هتاكلها بالمعلقة بعد كده
و ده غلط على الكلة و كل حاجة و قولها مهما تقول
فقلت لطنط متعملش منها تانى و تشيل البرطمان

الحق عليا

تسييحة بتسييحة بقى يا بريك

غير معرف يقول...

hahahahahahahahahahahahah
gameeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel awi
eltopic ya sara
wlagml hkayet elbate7`a

f3lan elwa7d whowa so3`er kan las3 awi ya3ny ana elhaga elly aftkrha en kont b7sb en elmomaselen bymaslo gowa elTv
fe mra kont 3awz aksr el tv 3shan at7`l ashof elmomaslen bs baba fdl y2oly en homa msh gow elTv wi ana msh mktn3 w mosamm en aksr el monitor w ashof homa gowa wla la2
wi kan kol elly sha3`lny how ezay elmomaslen dol bet7`lo el Tv bta3na mn 3`er ma yst2zno mn baba
w ezay homa byt7`olo eltv w howa m2fol

ya3ny mn el27`r ana kont las3 khals


VERY NICE TOPIC

sa'7so'7te يقول...

dr konafa enta kaman. bs 3ayza 2lfet nazarak kda en enta we loza momken tetla3o e'7wat we yekon fared shaw2e farra2 mebenkom wento so'3ayyaren plaplapla....begemlet el2flam el3arabe

sa'7so'7te يقول...

eh ya dr tama mat7awelsh tekne3ne ennak kont methale we mat'7afsh serrak hayeb2a f beer...elle haye2ro ekblog bs homma elle haye3rafoh

sa'7so'7te يقول...

kahraman. 7asbeya allah we ne3ma elwakel feke ya she'7a... ana haseb break terod 3aleke we hanshor e3lan lekol da7aya kahramana forsa lelentekam 3ala elblog

sa'7so'7te يقول...

ya kome ed'7olo elbet mn baboh.. law kont '7abbat 3ala eltv mn elawwal kan fata7lak howwa mn nafso..

kahramana يقول...

طب شوفى اللى هيحصلك بقى على الرد ده يا ...ظوظو عشان لما تكتبى اسمك فى اول الاعلان يبقى بحق

على فكرة بقى انا طيبة خالص بس هم اللى مش واخدين بالهم

sanfora يقول...

7l9 a9y elma9do3 da ya sa'7so'7te bs 22olaek 3la 7aga ana kont koll masma3 ela'3nia bta3t fayroz kont bafhamha en hia 9 ebnha mesh en hia 9 hia so'3aira e7mmmmmm ana baiene fada7t nafse 9la eeh


sanfora(men m9223 ela7das)

loza يقول...

سنفوره:يعنى انا سترت عليكى اجى الاقيكى سيحتى لنفسك

وانا صغيره كنت اقعد احفر على البلاج واحفر
كنت فاهمه انى كل ما احفر اكتر كل ما هقرب من الفضاء
وانى فى الاخر المفروض هلاقى الكره الارضيه بقى تحت وابص فى الحفره مالقيش حاجه
والموضوع كبر فى دماغى لميت ولاد خالتى وقعدنا طول اليوم نحفر
بس بردو ملقيناش الكوره
محدش شافها يدلنا عليها.....!

Unknown يقول...

ههههههههههههههه
ربنا ميحرمكيش من البطيخ
قال بطيخ قال

sa'7so'7te يقول...

LOZA ANA KONT MESTANNEYA RADDEK 3ASHAN ANA 3ARFA EN ELTOFOLA 3ANDEK MOZMENA...BS BESARA7A MAKONTESH MOTA'7AYYELA ENNEK TEWSALE LE KDA

sa'7so'7te يقول...

theriddle.elawwal ahlan bek 3ala elblog beta3na(etfaddaaaal) thanyan malo elbatte'7 enta hate'3lat.ana lessa sam3a 3n bloggak mn break delwa2te bs sure ha2rah.we rabenna ma ye7remak menne

loza يقول...

يابنتى استنى بس كده 200 سنه ولاحاجه وهتثبت لك الايام صحه نظريتى
زى ما اثبتوا ان الارض هى الى بدور حولين الشمس مش العكس:D

marmora يقول...

ايه الجمال دة المفروض تسموا نفسكم
الستة الجامدين :D
واضح طبعا اني جاية متأخر :( والبلوج جامد جدا
والموضوع لذيذ جدا بس دة ايام العز ايام ما كان مخنا طيوب وبيصدق الافلام العربي :D
يعني انا مثلا كنت بمووت في الكابتن ماجد وانا صغيرة ولما كانت تخلص الحلقة وهو مثلا طاير في الهواعشان يسددالكرة وتخلص الحلقة كنت بقول ياااااه هيفضل متعلق في الهوا لحد بكرة :D
وربنا يكرمكم ويحيا الستة بتوع صيدلة
:)

sa'7so'7te يقول...

yethbeto eh ya loza ?
yethbeto en elfada2 asasn gowwa elkora el2rdeyya.
tab welnabe '7allehom yethbeto en el2osayyaren elle zayyena lehom amal yetwalo

sa'7so'7te يقول...

marmora
ahlan beke we rabbena ye'7alleke
ente kaman konte betefarrage 3ala captin maged
tab bema ennek zomol ba2a ma te3rafesh howwa ezzay kan beynott le'3ayet ma yesallem 3ala ahl el2amar

Unknown يقول...

هاى ياسارة احلى حاجة انت تقعدى وتفتكرى اللى كنتى بتعمليه وانتى صغيرة وتضحكى على نفسك


سلامى الخاص ليكى

•·.·´¯`·.·•¥Ä$$ìeÑ•·.·´¯`·.·• يقول...

hahahahahahahahh, dante tel3te mas5ara ya bet :) bate5a !! tab 5o5a tayeb , hahahahahahahah

zay we 2ana so3'ayar bardo kan feh dema3'y 2en 3elbet 2el payrosol deh mad3'ota zay 2anbobet 2el botagaz we tab3an kont batre3eb law we2e3t men 3ala 2el serer wala 7aga we kont bat5ane2 ma3a 2ely 3amal keda :) la7ad ma mama la7zet we 2aletle 2enta bet5af keda leh we fahemtaha we fahemtne ba3daha we el7amdolelah ba2et 3ade mesh ba5af :) deh 2el 7aga 2el wa7eda 2ely yefna3 2a2olaha 3ala 2el 3alan :) 2el ba2y mayefna3sh 5ales

bas begad post gameddddd we faray7e ya bet ya zozo