except


every one can't keep a word..
a simple word
so
don't wait "except" ...am srry..not any more



حبه انوار ماشيين فى الضلمة بيتسحبوا


شافوا الشياطين اللى بيسرقوا

قامت المعركه بين ضلمة و نور

بان المستور

آدى الانوار و آدى الشياطين

مين فيهم ميين
اللى هيغلبوا
.........................................
حته من تتر مسلسل عجبتنى اوى قلت اكتبهالكم

ممكن نتعرف, و نبقى أصحاب ؟؟

إسمحولي أتشعبط معاكم شوية عليكم كده في مشوار صغير بالمركب. و بطلب من الستة و القراء إنهم يسامحوني على تطفلي بالشكل ده بس انا كان نفسي أقول حاجة و قررت أعملها مفاجأة و أقولها هنا, بعد إذن الجميع طبعا.

إيه؟؟ أنا مين أصلا؟!!, اه... معلش أنا أحمد نجيب. أخو سخسخوتي -بكل فخر-. خلاص؟؟ ممكن أتكلم بقى؟؟ شكرا.

إمبارح و أنا قاعد على البوابة (كنت كنجي بوابة) مش عارف إيه اللي فرقعها في دماغي إني أبص على البلوج بتاع مركب ورق في البحر, طلعت كده في دماغي من النو وير. أنا عارف إن سارة أختي تبقى أحد الستة متمركبي البلوج, بس عمري ما فتحته قبل كده. مع ان البلوج ابتدى رحلته من منتصف سنة 2007.

قصره فتحت البلوج نزلته عندي على الجهاز (شكرا لنوكيا و خدمات الـ 3G) و قعدت أتتبع رحلة المركب من أولها. حقيقي بلوج في قمة خفة الدم ده غير إنه بيظهر بشدة إن المجموعة دي عندها موهبة كتابة هايلة (صراحة مكونتش أتخيل إن سارة عندها الموهبة دي).

الأهم من كدة إني إكتشفت إني معرفش حاجة عن سارة أختي... و بجد إتصدمت و زعلت جدا جدا لما إكتشفت برضه إني نادر جدا ما بقعد اخد و أدي معاها في الكلام, اتواصل مع أختي العزيزة.

صحيح إني فكرت في الموضوع ده قبل كده كذا مرة, ويمكن حاولت كام مرة كدة أروح افتح معاها سِكّة كلام, خط حواري علشان أتواصل معاها, بس عمري ما أصريت أو كان عندي الـ commitment اللازم علشان فعلا أقدر أصل لأن تصبح سارة أختي سارة صاحبتي.

ف من مكاني هذا –دشمة بوابة الكتيبة- إسمحيلي يا سوسو أعتذر لك, و أوعدك إني ح أحاول تاني -و بشدة لحد ما أنجح- إني أكون أحمد صاحبك و صديقك... بجانب كوني على الأقل بيولوجيا أحمد أخوكي الذي أكونه الان.

و بناءاً عليه, إسمحيلي أطلب منك... لأ إستني لما أنزل على ركبتي كدة و أضم لك كفاي في رجاء... أيوة كدة, إسمحيلي أطلب منك: ممكن نتعرف, و نبقى أصحاب ؟؟

أحمد نجيب
دشمة بوابة الكتيبة
2008/11/18

غموض..قصه قصيرة


أراه كل يوم من شرفتى..نفس الموعد..يسير بخطواته المتمهله ..اراها رزينه هى خطواته..يعبر الطريق دون ان يكلف نفسه بالنظر للسيارات المندفعه من حوله ..حتى لتكاد تدهسه..ملابسه غير المتناسقه الداله على عدم اهتمام برأى الاخرين به..سيجارته الراقيه و التى يجذب دخانها ببطء شديييد يتلائم مع رزانته.. ثم ينزل يده الى جانبه ببطء و هدوء يساعد خطواته البطيئه بأيصال ذلك الشعور بزهده فى الوقت و الحياه الى فكرى..و يزيد على ذلك نظرته غير المتنبهة لما حوله و التى تؤكد ازدحام عقله بأفكار اراد ان يصفيها بتلك الرحله الهادئه من السير اللا هادف..و يختفى فى الافق لمده ساعتين ثم ارى أيابه..لا يختلف عن ذهابه سوى فى اتجاه السير..كم شغل تفكيرى بتساؤلات عدة عن ماهيته؟؟جذبنى بغموضه ..ببطئ خطواته..بلا مبالاته .. بتصفيته لافكاره..من هو!!..
حتى فى يوم ..و انا انزل من سيارتى متسرعه و اغلق بابها ..اذا بظهرى يصطدم بجسد آخر..وقبل ان ادير نظرى لاعتذر.. اذا بيد تتحسسنى بوقاحة فانتفضت مبتعده و قبل ان ينطلق لسانى..اتسعت عيناى..انه هو..او ليس هو..ما ذلك الانتفاخ الاسود تحت عينيه.. تلك التى تعجبت من نظراتها غير المتنبهة.. ملابسه الداله عن ترففعه عن تفاهات الاخرين وجدتها مجرد ملابس ممزقه..رائحته الكريهة افهمتنى غرابه سيجارته..

و تبدل ذلك السؤال فى عقلى عن من هو الى ماهو..ثم اختفى الاخير ليحل محله صرخة صدمه فاستهجان..انه مدمن..فقط مدمن ..تلف عقله و حلت محله شهوته..شهوة حيوان يحاول ان يثبت انه مازال انسان